Uitgever Sanoma verkoopt zijn mannenbladen Panorama, Nieuwe Revu en Playboy aan Pijper Media.

Dat maakte Sanoma donderdag bekend, zonder een verkoopbedrag te noemen.

De 23 medewerkers verhuizen mee naar de nieuwe eigenaar. Het in Groningen gevestigde Pijper Media vestigt de titels in Amsterdam. De gezamenlijke omzet van de drie titels bedroeg vorig jaar 11 miljoen euro.

Sanoma verkocht eerder al Wieler Revue en de restaurantgids Lekker 500 aan Pijper Media. ,,We zijn blij dat we onze mannenmerken kunnen onderbrengen bij Pijper Media. Al eerder is gebleken dat zij een goed ‘huis’ zijn voor onze titels. Wij zijn ervan overtuigd dat deze merken door de verkoop een goede toekomst tegemoet gaan”, aldus Sanoma.

Afslankronde bij tijdschriften Sanoma

Het Finse mediaconcern kondigde in oktober vorig jaar een omvangrijke reorganisatie aan. Daardoor vervallen 500 van de 1600 voltijdsbanen in Nederland.

Ook zette het bedrijf daarbij bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy in de etalage. Vorige maand kondigde Sanoma al de verkoop aan van 19 Nederlandse tijdschriften aan mediahuis New Skool Media. Het ging onder meer om de titels Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie en MOTO73.

Focusmerken: Libelle, Viva, Donald Duck

In Nederland wil Sanoma zich verder richten op 17 zogenoemde focusmerken, waartoe onder meer Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck behoren.

Pijper Media, uitgever van onder meer Lonely Planet en Surfmagazine, is een meer dan 40 jaar oud familiebedrijf. Anton Pijper, directeur van de onderneming, toont zich tevreden met zijn laatste overname. ,,De titels Panorama, Nieuwe Revu en Playboy zijn stuk voor stuk iconische merken, waar generaties mee zijn opgegroeid. Samen met de redacties zien wij ernaar uit om deze sterke merken met nieuw elan verder multimediaal uit te bouwen, zodat ook toekomstige generaties niet om deze merken heen kunnen'', aldus Pijper.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl